Aftonbladet


Aftonbladets reporter Erik Wiman:
Vi vänder ryggen till och vänder hem

Vi går in med full kraft. Alltid.
Jobbar dygnet runt för att hitta de mest gripande människoödena. Få de bästa bilderna.
Vi vill ju så gärna berätta.
Sen vänder vi ryggen till och reser hem.
Jag pratar om mig själv och om hela journalistkollektivet.
Vi vill vidare till nästa story, det brukar sägas att det ligger i vår natur.
Förra året speglades världens största flyktingläger Dadaab i nordöstra Kenya i så gott som alla stora tidningar och tv-kanaler världen över.
Jag var själv där i två omgångar för Aftonbladets räkning. Den akuta torkan hade förvandlat en redan pågående flyktingkatastrof till en mardröm.
Varje dag kom mellan 700 och 1 500 flyktingar till Dadaab. Men för många blev flyktinglägret bara ett väntrum på döden.
Vi såg flera barn falla ihop av utmattning, svält och uttorkning under våra besök.

Några av dem reste sig aldrig igen.



Fick lite tid över på jobbet så satte mig vid datorn och kollade igenom Aftonbladet som jag i vanliga fall aldrig brukar göra.
 Kom in på det här och ja vad ska man säga, det gör ont i hjärtat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
   
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!

                          RSS 2.0